Subscribe to Newsletter

Nieuws

News | Food for Thought | Events

HomeEvents6 juni – Training duurzaam ondernemen waarmaken!

6 juni – Training duurzaam ondernemen waarmaken!

Het sturen op maatschappelijke en financiële waarde en positieve maatschappelijke impact draagt bij aan de continuïteit en het succes van uw onderneming. Maar wat is uw maatschappelijke impact en op welke wijze geeft u vorm aan duurzaam ondernemen? Sustainalize verzorgt een praktijktraining over dit boeiende proces.

Meer dan ooit staat duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen op de agenda van het bedrijfsleven. Maar hoe pakt u dit aan en welke praktische handelingsperspectieven zijn voor uw bedrijfskundige conditie werkzaam? Aan welke aspecten zou u prioriteit moeten geven?

We hebben onze kennis van deze actuele ontwikkelingen op dit gebied en de praktijkervaring die we hebben opgedaan in talloze sectoren, voor u gebundeld in een ééndaagse training, waarmee de (startende) MVO- of duurzaamheid manager snel op weg wordt geholpen in de rijke wereld van duurzaam ondernemen.

In de training delen we onze inzichten en benaderingen op een uiterst interactieve manier. Centraal in deze training staan de praktijk-inzichten uit het boek: “Duurzaam ondernemen waarmaken, het bedrijfskundig perspectief!“,  dat trainer Rob van Tilburg (senior-adviseur bij Sustainalize) in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam publiceerde.

Tijdens deze dag wordt u meegenomen in het vakgebied duurzaam ondernemen en de veranderkundige inzichten. In een kleine groep deelnemers wordt u deelgenoot gemaakt van leerervaringen van de huidige transitietrajecten van diverse Nederlandse ondernemingen.

U leert:

Tijdens de training leert u:

  • Waarom duurzaam ondernemen sterk in opkomst is en een absolute noodzaak is geworden voor bedrijven.
  • Wat de meest actuele ontwikkelingen in dit vakgebied zijn, inclusief gezaghebbende richtlijnen en standaarden.
  • In welke bedrijfskundige ontwikkelingsfasen (afdelingen van) ondernemingen zich kunnen bevinden aangaande duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen en hoe uw eigen onderneming daarin staat.
  • Welke praktische handelingsperspectieven onder welke bedrijfskundige condities werkzaam zijn om duurzaam ondernemen verder vorm te geven.
  • Aan welke aspecten u prioriteit zou moeten geven in welke fase van verandering.
  • Hoe stakeholders een rol hebben in de vormgeving van duurzaam ondernemen, van gesprekspartners tot strategische samenwerkingspartnerschappen.
  • Door middel van een echte case, een onderneming te positioneren en te begrijpen ten aanzien van duurzaam ondernemen.

Werkvorm

Wij werken met 12 tot 24 deelnemers. De training kent als bouwstenen:

  • Kennisoverdracht op basis van (korte) presentaties door de trainers
  • Voorbeelden van (onder andere) de ten dienste van het boek onderzochte 20 bedrijven
  • Werkoefeningen in kleine groepen
  • Groepsdiscussies

Door te werken met een kleine groep deelnemers kunnen wij de inhoud optimaal afstemmen op de leerdoelen van de deelnemers.

Doelgroep

MVO managers, corporate communicatie managers, CSR directeuren en managers van bedrijven die voor de taak staan duurzaam ondernemen voor hun bedrijf vorm te geven. De training is voor professionals die voor het eerst kennismaken met duurzaam ondernemen, maar ook nuttig voor meer ervaren professionals die behoefte hebben aan vakreflectie en leren van vakgenoten. Inschrijvers ontvangen vooraf een exemplaar van het boek.

Praktische informatie

Datum: woensdag 6 juni 2018

Tijd:                      9.00 – 17.30 uur

Locatie:                Nader te bepalen midden Nederland (Utrecht – Amersfoort)

Kosten:                € 425,- (exclusief BTW en inclusief lunch). Na inschrijving en definitieve doorgang (bij                                    minimaal 12 deelnemers) ontvangt u van ons een factuur.

Deelnemers aan het woord

“Rob van Tilburg heeft een zeer constructieve bijdrage geleverd aan een strategische ‘duurzaamheids-sessie’ met de directie van A.S. Watson. Het 4-fasen model heeft ons goed geholpen om onze huidige positie en ambities t.a.v. duurzaam ondernemen te bepalen. De grote meerwaarde van het boek zijn de concrete handvatten die geboden worden om de transitie naar een nieuwe fase in te zetten. Bovendien benadert het boek ‘duurzaamheid’ op een realistische manier, en is daarmee relevant voor iedere organisatie (i.p.v. grootse vergezichten die slechts voor een handvol koplopers bereikbaar zijn). De praktijkverhalen van relevante Nederlandse bedrijven vormen daarbij de ‘proof of the pudding’. Tenslotte is Rob de juiste man op deze materie over te brengen. Met zijn kennis, geduld en charme weet hij zelfs de grootste skepticus constructief aan het denken te zetten.”

Alberic Pater, voormalig Duurzaamheidmanager AS Watson en huidig duurzaamheidmanager IKEA Nederland

“Elk internationaal opererend bedrijf krijgt op een bepaald moment de vraag: ‘Kunt u mij iets vertellen over uw Duurzaamheidbeleid?’ Op dat moment kom je er achter dat het tijd is om dagelijkse werkzaamheden door een duurzaamheids-bril te bekijken. Het model van Rob van Tilburg, dat hij presenteert tijdens zijn workshop ‘Duurzaam ondernemen waarmaken’, heeft Farm Frites twee belangrijke handvatten geven. Ten eerste ‘Waar staan we nu?’ (de inventarisatie van al onze duurzame ontwikkelingen geplot op het fasenmodel). Ten tweede, misschien nog wel belangrijker ‘Waar willen we naar toe?’ (blijven we binnen de lijntjes of nemen we een leidende positie en wat zijn de consequenties daarvan). De workshop van Rob van Tilburg geeft rust en richting, een aanrader voor elk bedrijf.”

Sven Noordhoek, voormalig Corporate Communication Manager Farm Frites International B.V.

“Wat zijn kritische kantelpunten en welke handvatten zijn er om duurzaam ondernemen succesvol te implementeren? Essentiële vragen voor elke manager die wil weten wat de vervolgstappen zijn op weg naar proactief duurzaam ondernemen. De training ‘Duurzaam ondernemen waarmaken’ geeft antwoorden die verder helpen.”

Sander Dekker, Manager Sustainability, Van Oord Dredging and Marine Contractors bv

“De duidelijke beschrijving van de verschillende stadia van waar je staat geven een goed houvast om ontwikkelplannen te maken om stappen vooruit te zetten. De praktijkvoorbeelden helpen daar bij, er zitten regelmatig herkenbare situaties bij waar je wat van kan leren. Doordat het praktisch is geschreven helpt het boek en het model ook om bewustwording en commitment te krijgen bij het management. Het fasenmodel geeft een hele goede kapstok om de eigen benadering van MVO door ons bedrijf te analyseren. De begeleiding door Rob van Tilburg tijdens de training gaf ons een goed handelingsperspectief hoe we duurzaam ondernemen binnen het GVB verder kunnen doorontwikkelen. Een aanrader voor elke onderneming die de in MVO besloten waarden wil uitnutten.”

Tom Middelkoop, Financieel directeur, GVB Amsterdam

Aanmelden

Aanmeldingsformulier Training duurzaam ondernemen waarmaken! (juni 2018)